שיטות לימוד קריאה והסיפור שלנו

בתי לוסי היא ילדה נהדרת. היא לא פחות טובה מילדים רגילים, אך החשיבה שלה שונה, וחששתי שזו עלולה להיות בעיה מבחינת לימודים בגן ובבית הספר

לילדים עם צרכים מיוחדים, קווים אוטיסטיים ותסמונת דאון קשה לקלוט מידע משמיעה. על מנת ללמוד מילים חדשות הם צריכים ללמוד לקרוא אותם.

ובכן מטרה שלי הייתה – ללמד את לוסי לקרוא

בשנים הראשונות לא הייתה לי אפשרות לשכור סייעת או לשלוח את הילדה לגן ילדים ולכן החלטתי ללמד אותה בעצמי

השיטה הקלאסית או שיטת הצלילים

השיטה הקלאסית של לימוד הקריאה לילדים מבוססת על אלף-בית. השיטה הזו ידועה גם תחת השם שיטת הצלילים.

לפי השיטה הילד תחילה לומד לזכור אותיות, אחר-כך לומד לבנות מהם הבהרות, קורא מילים הברה-הברה ולבסוף – קורא משפטים.

ע"מ להיות מוכן ללמוד קריאה בשיטה כזו חשוב לקרוא לילד ספרים בקול רם. כלומר לקראת התחלת תהליך הלמידה ילד כבר צריך לרכוש אוצר מילים מסויים.

לוסי אהבה להקשיב לאגדות, אך היא לא יכלה לזכור מילים שקראנו. ניסיתי ללמד אותה אותיות בעזרת כרטיסיות עם תמונות. היא נהנתה להתבונן בהן וניסתה לחזור על האותיות שאמרתי.

אך כאשר ניסינו לחבר את האותיות שהכירה להברות, העסק נתקע. לוסי התייחסה לאותיות כמשהו נפרד, אותיות לא התחברו אצלה אחת לשנייה.

שיטת זייצב 

השיטה הבאה שניסינו הייתה שיטת זייצב. השיטה הזאת מלמדת ילדים לקרוא בהברות – עיצור עם תנועה, או תנועה בלבד

ע"מ ללמד בשיטה הזאת מוכרים קוביות מיוחדות בחנויות צעצועים. ההברות כתובות בצידי הקוביות, מה שגורם לילד ללמוד לקרוא תוך כדי משחק.

אבל לשחק בקוביות אפשר רק בבית, ולכן עבורנו השיטה הזו התגלתה כאיטית מאוד ולא יעילה


שיטת מריה מונטסורי

לאחר מחשבה הבנתי שצריך לשנות גישה ללימוד קריאה והחלטתי לנסות את שיטת מריה מונטסורי

השיטה הזו טוענת שללמוד ולהתפתח הילדיםצריכים בצורה עצמאית, ללא נדנוד של המבוגרים ובזמן שנוח להם.
התפקיד של ההורה במקרה הזה הוא לא לפספס הזדמנות וליצור לילד סביבה לימודית עם שטחים להתפתחות עצמית ולימוד קריאה, חשבון ומקצועות נוספים.
ואז הילד ילמד כבר לבד, בלי למהר ובלי להשתעמם.

לצערי הצעצועים החדשים נהיו מהר מאוד משעממים ללוסי. היא לא ידעה מה לעשות איתם ומהר מאוד עברה לדברים המוכרים ופחות קשים מקריאה

שיטת הקריאה הגלובלית אוקריאה במילים שלמות

מבלי לאבד תקווה, פניתי לאינטרנט פעם נוספת וגיליתי את שיטת גלן דומן, או שיטת הקריאה הגלובלית

השיטה הזו פותחה מלכתחילה לפיתוח ילדים עם עיכוב התפתחותי תוך התחשבות בייחודיות החשיבה שלהם

הקריאה הגלובלית מתבססת על הרעיון שהילד קודם לומד מילים שלמות ורק אח"כ מפרק אותן להברות ואותיות. כבר לאחר חודשים ספורים ראיתי אצל לוסי התקדמות ניכרת.

היה לילדה מאוד מעניין ללמוד, התוצאות לא איחרו לבוא וכבר לא היה לי ספק שנצליח

חשוב לציין – לוסי למדה לקרוא בעזרת טלפון וטאבלט.

עכשיו

לוסי קוראת ומדברת היטב אך לא הפסקנו ללמוד בשיטתהקריאה הגלובלית
רעיונות של השיטה התגלו כמועילים גם בלימודשפות זרות.


על הבונוס הנהדר הזה, הניסיון שלי ותוכן השיטה אספר בפרקים "על שיטת הקריאה הגלובלית" ו"גאדג'טים"