על שיטת הקריאה הגלובלית

כפי שהבטחתי אספר קצת יותר על שיטתהקריאה הגלובלית

אבי השיטה נחשב נוירופיסיולוג אמריקאי בשם גלןדומן
הרעיון בשיטתו הוא שילד במשך זמן ארוך נחשף (ויזואלית ובשמיעה) למילים בשלמותן, צירופי מילים ומשפטים קצרים.

במקביל המוח של הילד מאבד בעצמו את המידע ומפתח טכניקת קריאה של מילים ומשפטים כלשהם
זו הדרך שבה מלמדים ילדים מיוחדים במכון לפיתוח פוטנציאל אנושי

בארה"ב (מכון דומן)

אומר בקיצור כי שיטת הקריאה הגלובלית היא טבעית יותר לילדים, כי היא נבנית לפי אותם החוקים כמו לימוד להדיבור. הרי איננו מסבירים לילד את מבנה המילה וכללי ההטיה שלו כשמלמדים אותו לדבר

המוח של הילד צובר בעצמו כמות מספקת של מידע ואז מתחיל לנתח אותו ולחפש כללים. ההבחנה הזו היא הבסיס לשיטת הקריאההגלובלית וגם ללימוד גלובלי של כתיבה

לילדים רבים עם בעיות התפתחות, כמו אצל לוסי, יש זכרון ויזואלי חזק מאוד. הם מפנימים את פיסת מידע בשלמותו, רואים אותו כמו בתצלום

אומנם יש להם קשב קצר, אך זה לא מפריע לקלוט ולזכור כמות גדולה של תמונות ויזואליות


איך לימדתי את לוסי

למדנו עם לוסי באופן הבא

הכנתי מראש כרטיסיות עם מילים קצרות (אבא, בית, חתול, יד וכו')
למדנו 3-4 פעמים ביום כמה דקות כל פעם

במשך כמה שניות הראתי ללוסי כרטיסיה ואמרתי בבירור את המילה הכתובה עליה.
בשיעור אחד הראתי לה סביב 10 מילים, והחמאתי על המאמץ וההצלחות
בערך כעבור חודש לוסי התחילה לא רק להסתכל בשתיקה על הכרטיסיות, אלא גם לנסות לבטא את המילים המוכרות

אגב, הדבר הכי טוב בשיטה הזאת הוא שהילדה בכלל לא הספיקה להתעייף מהלימודים.
הכל עבר מהר ובקלות.

כפי שגיליתי מאוחר יותר, חשוב מאוד שהלימודים לא יידרשו מהילד מאמץ מעבר ליכולתו, אחרת אין שום טעם ללמוד

התחלתי להחליף את המילים שלוסי כבר זכרה היטב במילים חדשות.
לאט-לאט עברנו מהכרטיסיות עם שמות עצם לשמות פועל (ללכת, לעמוד, לחשוב) ואז התחלנו לקרוא גם משפטים קצרצרים (אבא חושב, לוסי קוראת, שולחן עומד)


מכשולים

כרטיסיות זכרון הוכיחו את יעילותן אך לאחר מכן הפכו להיות החוליה החלשה בשרשרת של השיטה הזו

לקח לי המון זמן להכין אותן, אפילו כשהתחלתי לעשות את זה במחשב, והן התבלו מהר משימוש תדיר
גם ללמוד איתן במקומות ציבוריים (פארק, אוטובוס, בית חוליים) היה לא הכי נוח


עם הזמן נמאס לי להיות בית דפוס של הכרטיסיות והחלטתי לייעלאת הלימוד בצורה מקסימלית


פתרון הבעיה

הרעיון הראשון היה לבנות מצגת ולטען אותה בטאבלט
כעיקרון זה עבד אך לא יעיל כפי שהייתי רוצה: חשקתי ביותרפונקציונליות

כתוצאה החלטתי להתאמץ ופיתחתי בעצמי אפליקציית אנדרואיד

מצאתי תמונות. עם הדיבוב עזרו חבריי והורים של חברים של לוסי
השלב הסופי היה בדיקת האפליקצייה ע"י מורים מקורס הכנה לבי"ס בו למדה בתי

ברגע שקיבלתי 100% אישור ממומחים בעלי נסיון רב, זרקתי את הכרטיסיות ועברתי לטאבלט וטלפון

קראתי לאפליקציה גלוריד – הגרסה האנגלית היא  GloRead – קיצור שלי למושג global reading (קריאה גלובלית)


כמובן שיש עוד אפליקציות דומות, אך אני ולוסי הצלחנו ללמוד לקרוא עם גלוריד